

Poznaj

Oglnopolski Program Edukacji Okołoporodowej
Szkoła Matek i Ojców Razem Łatwiej
ORGANY ZAŁOŻYCIELSKIE PROGRAMU SZKOŁA MATEK I OJCÓW:
Prof. Jacek Rudnicki. – Pomorski Uniwersytet Medyczny
Firma Razem Łatwiej – Magdalena i Tomasz Grzegorzewscy
Dr Katarzyna Augustyniuk- Autor Standardu
KAPITUŁA ORDERU DWÓCH SERC:
Przewodnicząca Programu – Prof. Ewa Dmoch-Gajzlerska
Prezes Komitetu Wspierającego - Tomasz Grzegorzewski
Z-ca Magdalena Grzegorzewska
Członkowie:
prof. Bogdan Chazan - Dyrektor Szpitala św. Rodziny w Warszawie
prof. Ryszard Poręba -Kierownik Kliniki Ginekologii i Połoznictwa w Tychach, ŚUM,
prof. Jerzy Szczapa - Poznań
prof. Andrzej Piotrowski – Kierownik Klinicznego Oddziału Intensywnej Terapii i Anestezjologii II Katedry Pediatrii, UM w Łodzi
prof. .Ewa Gulczyńska, - ICZMP, Łódź
prof. Maria Katarzyna Borszewska-Kornacka, Prezes Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego
dr n.med. Katarzyna Augustyniuk – PAM Szczecin
Leokadia Jędrzejewska - Krajowy Konsultant w Dziedzinie Pielęgniarstwa Położniczego i Ginekologicznego
Irena Rychta – Międzynarodowy Konsultant Laktacyjny

DLACZEGO?
Jedynie odpowiednio przygotowany, wyedukowany rodzic może zapewnić sobie i dziecku bezpieczeństwo. Ze względu na ograniczenia (ekonomiczne, lokalizacyjne, stan zdrowia i samopoczucia ciężarnej ect.) odsetek odpowiednio przygotowanych młodych rodziców nie jest zadawalający co kompensuje brakiem umiejętności w oddziałach poporodowych i co gorsze po wyjściu, że szpitala. Okres poporodowy, to czas wielkich wyzwań dla obojga rodziców przeplatany radością i niepewnością, co do swoich rodzicielskich umiejętności.
Matka/Rodzice już w szpitalu, po porodzie powinni zajmować się swoim dzieckiem, pielęgnować Je, karmić piersią, umieć komunikować się z personelem medycznym, współpracować z nim i kształtować swoje umiejętności
Idealnym miejscem do realizacja programu edukacyjnego - Szkoła Matek i Ojców jest oddział poporodowy neonatologiczno – położniczy. Miejsce gdzie występuje największa motywacja do pozyskania fachowej wiedzy, gdzie budzi się instynkt macierzyński, lęk i niepokój związany z nową rzeczywistością, pełnienia nowej funkcji życiowej tj. bycia rodzicem. Szkoła Matek i Ojców jest kontynuacją działań edukacyjnych podejmowanych w okresie ciąży w szkołach rodzenia, ale może objąć znacznie więcej matek i ojców oraz stanowić możliwość pierwszej, jedynej edukacji zdrowotnej dla nich gdyż odbywa się w miejscu aktualnego pobytu matki, jest dostępna dla wszystkich bez ograniczeń czasowych i ekonomicznych, jest dostosowana do zapotrzebowania wynikającego z braku umiejętności i wiedzy rodziców.
GDZIE?
Szkoła Matek i Ojców może być prowadzona w każdym Szpitalu na oddziale położniczym i neonatologicznym.
JAK?
Przeszkolony przez nas personel jest gwarantem profesjonalnej obsługi matek. Przekazuje wiedzę i materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb wynikających z deficytu umiejętności i wiedzy matek/rodziców. Realizacja programu Szkoła Matek i Ojców odbywa się według potrzeb danego szpitala (liczba urodzeń w danej placówce) 2,3 lub nawet 4 razy w tygodniu i trwa średnio 45-60 minut. Przeszkolony przez nas personel przeprowadza szkolenie także na oddziałach intensywnej opieki medycznej, gdzie przebywają dzieci chore, przedwcześnie urodzone, tam spotkania z matką/rodzicami są niezwykle cenne i potrzebne, odbywają się w zależności od zapotrzebowanie i trwają bez wyznaczonych ram czasowych dostosowując je do warunków i stanu zdrowia dziecka oraz komfortu psychicznego matki/rodziców.
Szkoła Matek i Ojców dociera zatem do wszystkich bez ograniczeń czasowych, konieczności specjalnego dojeżdżania na wykłady, jest ekonomiczna (bezpłatna) a poprzez uczestnictwo położnic wraz z dziećmi przekazywana wiedza może być natychmiast praktykowana. Poruszane w Szkole Matek i Ojców zagadnienia wpływają aktywizująco na rodziców , którzy trzymają w ramionach swoje dzieci, to mobilizuje ich do pozyskania wiedzy i umiejętności.
Szkoła Matek i Ojców zwiększa poczucie bezpieczeństwa rodziców w okresie przystosowawczo- adaptacyjnym, a podnosząc świadomość pro zdrowotną przyczyniamy się do zmniejszenia częstotliwości powikłań poporodowych, zachorowalności i umieralności dzieci.
IDEA UDOWODNIONA W PRACACH BADAWCZYCH:
-
Augustyniuk K., Rudnicki J. i wsp.:Rola edukacji poporodowej-Szkoła Matek w przygotowaniu do opieki nad noworodkiem i karmienia piersią. Wyzwania współczesnego położnictwa. Challenges of modern midwifery.Gdańsk 2007
-
Augustyniuk K., Rudnicki J. i wsp.:Opinie połoznic na temat zapotrzebowania na edukację poporodową w Szkole Matek na oddziale położniczo-neonatologicznym.Problemy Terapeutyczno-pielęgnacyjne od poczęcia do starości. Problemy Higieny i Epidemiologii tom 88.sup/07. Białowieża 2007
-
Augustyniuk K., Grochans E., Rudnicki J.: Zapotrzebowanie na edukację poporodową w oddziałach położniczo-neonatologicznych. Pielęgniarstwo XXI wieku Nr3(12)/2005 Lublin 2005
-
Augustyniuk, K., Rudnicki J., i wsp.: Rola edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia realizowanych w Szkole Matek w okresie adaptacji poporodowej. Pielęgniarstwo Polskie 2–3, 217- Poznań 2007
